Prihlásenie / registrácia

Doprava zdarma nad 199 €  

naftove kurenie v karavane

Keď jedno kúrenie v karavane nestačí

Vonku je zima, sychravo, fúka vietor a v karavane by ste chceli mať útulne a teplo, no izolácia je pre toto počasie príliš slabá a sériové kúrenie nestačí udržovať v interiéri požadovanú teplotu? Potom prichádza na rad prídavné nezávislé kúrenie. Mnohí iste viete, že batériové vykurovanie obytných automobilov nie je vždy dostatočné. Niekedy kúri príliš pomaly, inokedy je priestor väčší, ako malé kúrenie stačí zvládať – to býva častým problémom najmä v mínusových teplotách. Našťastie existuje prídavné naftové kúrenie, ktoré môže problém vyriešiť. Je lepšie zvoliť variant s ohrievaním vzduchu alebo vody? V tomto článku Vám oba spôsoby vysvetlíme.

naftove kurenie v karavane

Keď jedno kúrenie v karavane nestačí, potom prichádza na rad prídavné nezávislé kúrenie. Malé agregáty, ktoré vyrábajú napríklad nemecké firmy Webasto, Eberspächer a Truma spaľujú naftu a dokážu podať vykurovací výkon 2-5 kW. Vodič integrovaného vozidla ocení napríklad to, že po vytiahnutí žalúzie čelného skla už nemusí šplhať po prístrojovej doske a zložito na nej otierať skondenzovanú vodu. Iní zase ocenia výhodu, že nafta ako palivo znižuje nutnú zásobu plynu (kúrenie je jeho najväčším konzumentom). Niektorých zase poteší fakt, že sa tieto prístroje dajú inštalovať aj vo forme podlahového vykurovania.

Truma Combi D6E CP Dieslové kúrenie 3

Ak uvažujete o prídavnom vykurovaní, máte pred sebou voľbu medzi teplovzdušným a vodným systémom ohrevu. Každý z týchto systémov má svoje prednosti, ale aj nedostatky.

Teplovzdušné vykurovania

Začínajú priestor otepľovať už hneď po ich spustení. Teplotný senzor v obytnom priestore dozerá na požadovanú teplotu a podľa nej potom riadi výkon kúrenia a rýchlosť ventilátoru, pri výrobku firmy Webasto to prebieha dokonca plynule. Toto prídavné kúrenie sa dá bez problémov namontovať ako do batožinového priestoru, tak aj pod vozidlo, čo šetrí miesto a zaisťuje bezhlučnú prevádzku. Výduchy vzduchu je potom možné umiestniť v závislosti na vnútornom prevedení vozidla napríklad tam, kde má štandardné kúrenie slabé miesta. Dá sa ale napojiť aj na existujúce výduchy. Najväčším plusom teplovzdušných zariadení je to, že ich spotreba elektrického prúdu je výrazne nižšia ako u vodného kúrenia, ktoré navyše potrebuje dlhšiu dobu k tomu, aby sa dal z ohriatej vody využiť teplý vzduch.

Niektoré kladné vlastnosti majú teplovzdušné aj vodné vykurovania spoločné. Obe sa dajú spustiť diaľkovým ovládaním, ktoré pri voľnom výhľade funguje dokonca až na vzdialenosť jedného kilometra. Ak by ste chceli aktivovať kúrenie ešte predtým, než prídete do vozidla napríklad z lyžiarskej zjazdovky, sú na trhu modely, ktoré sa dajú ovládať cez mobilný telefón.

Vodné kúrenia

Prihadzujú na misku váh ešte iné závažie – dajú sa integrovať do okruhu vodného chladenia motoru, takže okrem vnútorného priestoru ohrejú vo veľkých mrazoch aj motor pred štartom. Podľa výrobcu štartujú takto predhriate naftové motory celkom bezproblémovo dokonca aj pri teplotách -40°C. Jazda s teplým motorom samozrejme znižuje jeho opotrebovanie a podpisuje sa taktiež na nižšej spotrebe paliva. Keďže vodné kúrenie používa rozvody vzduchu, výduchy a ventilátory základného vozidla, je veľmi efektívne taktiež pri odstraňovaní námrazy a snehu z čelného skla. Pri vozidlách s automatickou klimatizáciou pracuje prídavné kúrenie s hodnotami nastavenia teploty, rýchlosti ventilátoru aj rozvodu vzduchu, ktoré boli nastavené pred vypnutím motoru. Spotrebu týchto zariadení je ale nutné pripočítať k spotrebe samotného kúrenia a počítať s ňou, ak kempujete mimo dosahu vonkajšej prípojky elektriny. Napríklad ventilátory vozidlu odoberajú z palubnej batérie medzi 30 a 60 W – takže najmenej 2,5 A.

Výrobca obytných dodávok Westfalia posunul výhody prídavného vodného kúrenia ešte ďalej a v novom modeli Columbus použil nové kúrenie Eberspächer Hydronic 2 Commercial, ktorým vykuruje podlahu a zároveň ohrieva úžitkovú vodu. Toto riešenie je možné pomocou doplnkových dielov pripraviť pri každom vodnom vykurovaní.

 

Ohrievanie vzduchu v karavane
Ohrievanie vzduchu v karavane pomocou teplovodného alebo teplovzdušného kúrenia

Musíme samozrejme uviesť aj dve zdanlivé nevýhody vykurovania naftou – bez ohľadu na to, či ide o vzduchové alebo vodné kúrenie. Obe sa zakladajú na predsudkoch. Najčastejšie sa zrejme stretnete s názormi, že naftové kúrenie páchne a že jeho čerpadlo beží hlučne. Tieto informácie sa ale väčšinou vzťahujú na skúsenosti so staršími modelmi, dnešné kúrenia budete cítiť iba niekoľko sekúnd v začiatočnej fáze a pri vypnutí. Normy pre výfukové plyny spĺňajú prístroje bez problémov, Eberspächer dokonca ponúka zvláštne prídavné oxidačné katalyzátory. Či potom náklady a efektívnosť obstojí pri porovnaní s aj tak už veľmi nepatrnými koncentráciami oxidu uhoľnatého a uhľovodíkov, o tom musí rozhodnúť užívateľ podľa vlastného presvedčenia o ochrane životného prostredia.

Predtým toľko kritizované čerpadlá pracujú dnes výrazne tichšie. Ak je ich klepanie (podmienené ich funkciou) počuť aj v noci cez vankúš pod hlavou, to závisí predovšetkým na kvalite ich zavesenia a na zvolenom mieste inštalácie. Kúrenie by, ak sa to dá, nemalo priliehať k dutému priestoru umožňujúcemu rezonanciu. Voľba miesta inštalácie je samozrejme vecou zodpovedného prístupu montážneho technika alebo výrobcu obytného vozidla.


 

Poznámka: Všetky hodnoty podľa údajov výrobcu. Ceny sú orientačné a nezahrňujú montážne práce.
Poznámka: Všetky hodnoty podľa údajov výrobcu. Ceny sú orientačné a nezahrňujú montážne práce

 
 
 

Podporte nás zdieľaním
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn