Prihlásenie / registrácia

Doprava zdarma nad 199 €  

Ako na vodný systém s teplou vodou?

Na to, aby sme mohli mať vodný systém s teplou vodou, potrebujeme v prvom rade bojler. V tomto článku si predstavíme bojler na elektrický zdroj 230V s objemom 14 litrov od firmy Truma. Ak chcete bojler na iný zdroj, tak jedine plyn, ktorý si môžete zakúpiť aj tomto variante. Montáž a napojenie na vodný systém je v podstate rovnaký, a však o niečo viac to bude zložitejšie s napojením na plyn. O tom si môžeme napísať niekedy v budúcnosti.

Prejdime si, čo všetko budeme na montáž a napojenie potrebovať:
  1. Bojler: odporúčam bojler Truma s objemom až 14 litrov a nádrž na vodu z nerezu, ktorá vydrží tlak až 2,8 bar. Odkaz na bojler nájdete tu. Pre porovnanie s bojlermi od firmy Elgena, pri ktorých nádrž je z plastu, tlak vydrží iba 1 bar. Pri kupovaní bojleru značky Truma si dajte pozor, aby bol i s vodným setom. V prípade, že si ho kúpite bez setu, budete si ho musieť dokúpiť. Cena sa pohybuje okolo 50 EUR.
  2. Nádrž: veľkosť nádrže záleží od toho, aký veľký objem potrebujete, koľko máte priestoru a aká veľká je doložnosť vášho obytného automobilu. Ponuku vodných nádrží si môžete pozrieť tu.
  3. Čerpadlo: tu je otázka, aký typ čerpadla chcete použiť, a to buď tlakové alebo ponorné čerpadlo. Ak budete chcieť 3 a viac vodných batérií, tak vám odporúčam použiť tlakové čerpadlo. V opačnom prípade si vystačíte s ponorným čerpadlom (prietok aspoň 19l za minútu a tlak min. 1,5 bar). Ponuku ponorných a tlakových čerpadiel si môžete pozrieť tu a tu.
  4. Vodná batéria: pri výbere vodnej batérii si dajte pozor na nasledovné. V prípade, ak používate ponorné čerpadlo, je potrebná vodná batéria i s mikrospínačom. Dĺžka kohútika by nemala byť väčšia, ako je priemer umývadla. Poprípade, ak ho montujete už do drezu, kde sa nachádzala predošlá batéria, ponechajte montážny otvor rovnako veľký (spravidla 33 mm alebo 27 mm). Okrem toho netreba zabudnúť i na to, aby vodná batéria bola na studená ako i teplú vodu. Prehľad vodných batérii si môžete pozrieť na tomto odkaze.
  5. Uchytenie nádrže: túto časť by som určite nepodceňoval. Montážnu sadu na uchytenie vodnej nádrže si môžete pozrieť tu.
  6. Výpust nádrže: každá nádrž potrebuje raz za čas vypustiť. A to najmä z toho dôvodu, ak ju potrebujete vyčistiť alebo v prípade, ak mrzne a vy nemáte v pláne byť v karavane i počas zime a kúriť. Odtokové pripojenie nájdete na tomto odkaze.
  7. Odvetranie nádrže: každému šikovnému majstrovi je jasné, že ak z nádrže ide voda preč, musí vodu niečo nahradiť. Z toho dôvodu je ju potrebné odvetrať finkou, ktorá sa umiestňuje v najvyššom bode nádrže. Na ňu je napojená hadica sk páskou, ktorá musí mať koniec vyššie, ako je napusť vody. Odkaz na ňu nájdete tu.
  8. Ypsilon: slúži na prepojenie vody z nádrže do hadice. Cez hadicu do bojlera teplá a rovno do vodnej batérie studená. Odkaz naň nájdete tu.
  9. Spätný ventil: slúži na to, aby čerpadlo nemuselo ťahať vodu za každým až z nádrže. To šetrí čerpadlo a reakčný
    čas od pustenia vody na batérii a tečenia vody z kohútika. Ventil sa umiestňuje pred Ypsilon. Spätný ventil si môžete pozrieť na tomto odkaze.
  10. Finka (priechodka): slúži na prechod cez vodnú nádrž. Je z obidvoch strán napojená na hadicu sk páskou. Ak máme
    ponorné čerpadlo, zo strany nádrže je cez hadicu vo vnútri nádrže napojené čerpadlo. Pokiaľ máme tlakové čerpadlo, tak hadica z finky ide do čerpadla, ale vonku (nie v nádrži), ihneď na nádrži a nie je potrebné dávať gumenú finku, ktorá sa používa len pri ponorných čerpadlách. https://www.karavaning.sk/produkt/spojka-na-hadicu-o10-12-mm/
  11. Gumená finka: je priechodka používaná pri ponorných čerpadlách. Ponorné čerpadlo, ako už má v názve, je ponorené vo vode a nachádza sa v nádrži. Okrem toho, že čerpadlo je napojené na hadicu, musí byť napojené i na elektrický zdroj (kábel), vďaka ktorému je poháňané a ovládané. Na tento prechod nám poslúži gumená finka, ktorú si môžete pozrieť tu.
  12. Umývadlo: ponuku umývadiel si môžete pozrieť tu.
  13. Hadice: na teplú a studenú vodu s priemerom 10 mm. Ponuku hadíc si môžete pozrieť tu.
Postup montáže:

1. Vodná nádrž: pred montážou si je dobré uvedomiť, kam umiestniť nádrž na vodu. Jej najlepšie umiestnenie je v čo najnižšom mieste, a to kvôli stabilite pri jazde. Pri obytných prívesoch ju odporúčam umiestniť, čo najviac dopredu. Je to z toho dôvodu, že v prípadoch, keď spravíte s prívesom úhybný manéver (myšičku), tak príves má tendenciu ešte chvíľku sa nakláňať. Čím viac umiestnime nádrž na vodu dopredu, tým môžeme toto nakláňanie eliminovať. Áno, v moderných prívesoch sú systémy prispôsobené na tento problém, ale načo ho zbytočne zaťažovať? Okrem iného, je dobré si pozrieť i podlahu z dolu, a to hlavne tam, kde bude vypúšťací ventil. Pred kúpou je dôležité si premyslieť, aké rozmery nádrže chcete. V neposlednom rade, dobre upevniť nádrž už spomínaným úchytom nádrže.

2. Upevnenie bojlera: najlepšie v úrovni nádrže, resp. medzi nádržou a najnižšou batériou, a to z toho dôvodu, aby čerpadlo nemuselo prekonávať príliš veľké prevýšenia.

3. Umiestnenie vodnej batérie: najlepšie vo výške drezu. Ak berieme do úvahy, že nádrž je klasicky umiestnená na podlahe, ako je aj bojler, poprípade pár centimetrov vyššie.

4. Napojenie: keď máme tieto 3 veci namontované, je potrebné ich pospájať. Začal by som od samotnej vodnej nádrže. V prvom rade je nutné urobiť otvor na výpust nádrže. Tu je dôležité si ju pozrieť i zospodu, či sa tam náhodou nenachádza nosník alebo niečo, čo by mohlo robiť problém (napr. dieru cez podlahu). Výpust odporúčam urobiť hneď pod uzáverom nádrže, aby bol dobrý prístup k vypúšťaniu rukou.

5. Montáž odvetrania nádrže: odvetranie je potrebné namontovať v najvyššom bode nádrže a SK páskami pripevniť hadicu, ktorej koniec bude vo vyššom bode ako nalievacie hrdlo nádrže.

6. Montáž ponorného čerpadla: urobíme v najvyššej časti nádrže (je to rovná plocha na vrchnej časti nádrže na odvetrávaciu finku a na finku na vodu), kde je dobrý prístup rukou (cez otvor nádrže), otvor pre finku vody. Takisto aj otvor na gumenú finku na kábel čerpadla. Potom umiestnime do nádrže ponorné čerpadlo a napojíme ho na hadicu a finku cez SK pásku. Následne prevlečieme kábel cez gumenú finku von z nádrže.

7. Studená voda: keď máme namontované čerpadlo a napojenú na finku. Napojíme na finku čerpadla hadicu v potrebnej dĺžke a na koniec napojíme spätný ventil, tak kúsok hadice a následne Ypsilon, kde jedna časť na studenú vodu ide už do vodnej batérie a druhá ide do bojlera. Ale pozor pred napojením na bojler: musí ísť cez ventil, ktorý je súčasť vodného setu bojlera. Tento ventil ma výpust cez podlahu, vďaka čomu je možné vypustiť vodu z bojlera alebo uzavrieť prívod vody do bojlera. Ďalej pokračuje hadica cez napojenie na studenú vodu do bojlera. Na bojleri sú dve napojenia na vodu: spodný na prívod vody (studená voda) a vrchný (už teplá voda).

8. Teplá voda: na bojleri už máme namontovaný prívod studenej vody, môžeme následne namontovať hadicu i na teplú vodu. Na vrchnú trúbku napojíme červenú priechodku, ktorá je vo vodnom sete a má dva konce. Na jeden koniec napojíme priesvitnú hadicu, cez ktorú sa uvoľňuje prebytočný tlak, slúži však i na prívod vzduchu do bojlera (hadica je súčasťou balenia bojlera). Na druhý koniec napojíme hadicu na teplú vodu a urobíme rozvod do vodných batérií pomocou hadice a Ypsilonov.

9. Napojenie vodných batérií a čerpadla na elektriku: v tomto poslednom kroku, je potrebné napojiť čerpadlo na 12V a plusový kábel prepojiť s vodnými čerpadlami. Ak čerpadlo počujeme, po tom ako pustíme batériu, môžeme napustiť vodu a skontrolovať všetky tesnenia, bojler (návod na montáž bojlera sa nachádza najnovšie i v krabici v češtine), vypúšťanie a celý vodný systém, či tesní a správne funguje.

Podporte nás zdieľaním
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn